Kontakt kundecenteret
Vi vil skabe størst mulig værdi for vores kunder.
Det betyder, at vi vil gå langt for at hjælpe dig.
Du har mulighed for at gå ind på vores selvbetjeningsløsninger. Her kan du finde svar på langt de fleste spørgsmål, hvad enten du bor i Varde eller Esbjerg Kommune.
Du kan bl.a.:
- Udfylde en flytteformular
- Se dine fakturaer
- Skifte størrelse på din skraldespand
- Anmelde rotter
- Tilmelde dine regninger til Betalingsservice
DIN Forsyning har ca. 80.000 kunder. Kundecentret afregner alle kunderne for vand, spildevand, varme og i Varde Kommune også affald. Det betyder også, at vi får mange telefoniske henvendelser. Du har dog mulighed for at springe køen til kundecentret over ved enten at bruge selvbetjeningsløsningerne eller ved at sende os en mail. Denne vil vi besvare inden for syv arbejdsdage.
I vores åbningstid har du mulighed for at møde personligt op i vores kundecenter og få hjælp.
Afregningsperioder
Ved årsskiftet aflæses alle vores målere. DIN Forsyning henter selv aflæsningerne ved de målere, der er digitale. Har du ikke en digital måler, vil du modtage et aflæsningskort, og du skal selv indberette dine aflæsninger til os.
På baggrund af disse årsaflæsninger beregner vi en årsopgørelse. Den vil du modtage i januar måned med betalingsdato den 1. februar.
Årsopgørelsen indeholder årets 1. acontorate.
Der udsendes årligt 4 acontorater, så de resterende udsendes med følgende betalingsdatoer:
- 2. acontorate forfalder d. 1. maj
- 3. acontorate forfalder d. 1. september
- 4. acontorate forfalder d. 1. november
Rykkerprocedure
DIN Forsynings betalingsbetingelser er løbende måned + 1 dag.
Ved overtrædelse af betalingsbetingelserne indgår restancen i vores generelle rykkerprocedure, som er:
- Rykker 1 sendes senest 12 dage efter forfaldsdato. Her pålægges renter samt et rykkergebyr.
- Rykker 2 sendes efter yderligere 10 dage. Denne indeholder lukkevarsel samt tidspunkt for lukning. Renter og rykkergebyr pålægges også denne rykker.
- Senest tolv dage efter forfaldsdatoen på rykker 2 vil der blive lukket for forsyningsarten uden yderligere varsel. Kunden vil blive pålagt et lukkegebyr i henhold til vores gebyrer herfor.
- Efter lukning af en forsyningsart overgives restancen til SKAT for inddrivelse.
Er lukningen iværksat, tillægges lukkegebyr. Lukning af forsyningsarten kan kun undgås ved at betale det skyldige beløb tillagt lukkegebyr.
Renter
Ved for sen betaling vil der blive beregnet renter iflg. renteloven. Renten tilskrives hver måned, regnet fra forfaldsdato. Renten påføres på næste faktura.
Sikkerhedsstillelse
Såfremt der har været gentagne problemer med betalingen af de fastsatte rater/manglende overholdelse af indgåede aftaler, og det skønnes, at der kan være tvivl om forbrugerens fremtidige betalingsevne, kan der stilles krav om sikkerhed for betaling for fremtidig levering. Denne kan stilles enten i form af kontant indbetaling eller bankgaranti på et beløb svarende til et halvt års forbrug.
Øvrige ydelser og gebyrer - generelt
Gebyrer vedr. indberetning af måleraflæsninger |
Kr. inkl. moms |
Indberetning af måleraflæsninger via hjemmesiden. |
Gratis |
Aflæsningsgebyr - måleraflæsning af målerkontrollør ifølge aftale. |
300,00 |
Aflæsningsgebyr - måler aflæsning af målerkontrollør ved manglende indberetning af aflæsninger eller manglende indsendelse af selvaflæsningskort. |
300,00 |
Gebyr for skønnet aflæsning ét år i træk - pålægges installationer, hvor vi ikke har modtaget aflæsninger i ét år. |
300,00 |
Gebyr for indhentning af måleraflæsning via Fogedretten inkl. låsesmed i tilfælde, hvor målerkontrollør nægtes adgang. |
Efter regning |
Gebyrer ved manglende betaling |
Kr. inkl. moms |
Rykkergebyr pr. rykkerskrivelse ved for sen indbetaling beregnes renter iht. gældende lovgivning. |
100,00 |
Restancebesøg/lukkebesøg af varme, vand og spildevand. |
975,00 |
Restancebesøg/lukkebesøg af varme, vand og spildevand. |
1.950,00 |
Gebyr for oprettelse af betalingsaftale. |
150,00 |
Gebyr ved fogedsag inkl. låsesmed. |
Efter regning |
Sikring af vandinstallation, hvor kunden uden tilladelse selv har genåbnet forsyningsarten efter lukkebesøg. |
Efter regning |
Kompensationsbeløb for erhvervsdrivende. |
310,00 |
Øvrige gebyrer |
Kr. inkl. moms |
Ekstraordinær afregning – Slutafregning af en installation. |
150,00 |
Administrationsgebyr i forbindelse med flytteopgørelse. |
150,00 |
Minimumsbeløb/bagatelgrænse |
50,00 |
Administrationsgebyr pr. faktura. Fakturaer tilmeldt Betalingsservice fritages. |
50,00 |
Ekspeditionsgebyr for fremsendelse af fakturakopi. |
50,00 |
Rykkerprocedure
DIN Forsynings betalingsbetingelser er: Løbende måned + 1 dag.
Er fakturaen ikke betalt på forfaldsdagen, indgår restancen i vores almindelige rykkerprocedure:
- Rykker 1 sendes senest 12 dage efter forfaldsdato. Her tillægges renter samt rykkergebyr.
- Rykker 2 sendes efter yderligere 15 dage. Denne indeholder lukkevarsel samt tidspunkt for lukning. Renter og rykkergebyr tillægges også denne rykker.
- Senest 18 dage efter forfaldsdatoen på Rykker 2, vil der blive lukket for forsyningsarterne vand og varme uden yderligere varsel. Der vil blive tillagt et gebyr for lukkebesøg.
- Efter lukning af en forsyningsart overgives restancen til inkasso.
Er lukningen iværksat, tillægges lukkegebyr. Der vil først blive genåbnet for forsyningsarten, når hele restancen inkl. lukkegebyret er betalt.Efterfølgende kan vi kræve depositum som sikkerhed for fremtidig levering.
Ved restancer på affald har vi mulighed for at begære tvangsauktion på restantens ejendom, hvis kunden ikke betaler for at få hentet sit affald.
Renter
Ved for sen betaling vil der blive beregnet renter iht. gældende lovgivning. Renten tilskrives hver måned, regnet fra forfaldsdato. Renten påføres næste faktura.
Betalingsaftale
Det er muligt at indgå en betalingsaftale hos os. Dog betinger vi os, at betalingsaftalen er afsluttet og beløbet indbetalt, inden vi opkræver næste regning. Der vil blive opkrævet et gebyr for oprettelse af en betalingsaftale, og aftalen skal være indgået, inden en restancelukning er iværksat.