Selvbetjening

Farvel til asbest på genbrugspladsen

Fra 1. januar 2022 henter vi affald med asbest og eternit hjemme hos dig. Det betyder, at du ikke længere kan aflevere det på genbrugspladsen. 

Asbest er stærkt sundhedsskadeligt og kræver særlige forholdsregler ved håndtering, transport og bortskaffelse. Derfor er den nuværende måde, det bliver håndteret, læsset, transporteret og opbevaret på genbrugspladsen hverken godt for dig eller genbrugspladsens personale.

Med den nye ordning skal asbesten ikke transporteres til genbrugspladsen, men bliver i stedet hentet hos dig i godkendte asbestsække. Det betyder, at vi har gjort det nemt for dig at komme af med affald, der indeholder asbest og eternit, fordi du slipper for at fragte det til genbrugspladsen.

Hvis du pakker og håndterer det korrekt, er det både nemmere og sundere for dig.

 

Sådan gør du

Med den nye ordning kan du købe en asbestsæk her på vores hjemmeside. Der bliver to forskellige sække – en stor og en lille. 
 
Sækken henter du på genbrugspladsen, og når du har fyldt den derhjemme, bestiller du en afhentning. 
 
 
Du kan bestille to typer asbestsække: 
1. En stor asbestsæk, som kan indeholde ca. 1 ton asbest. Det svarer til ca. 50 hele asbestplader. En stor asbestsæk koster 785 kr., og prisen dækker asbestsæk, afhentning, behandling og afgifter. 
 
2. En lille asbestsæk, som maksimalt må indeholde 200 kg asbest. Det svarer ca. til 10 hele asbestplader. En lille asbestsæk koster 235 kr. Prisen dækker asbestsæk, afhentning, behandling og afgifter. Du kan bruge den lille asbestsæk til mindre mængder asbest fx ved udskiftning af enkelte tagplader.   
 
Når du bestiller en asbestsæk, skal du igennem tre trin:
 
Trin 1: 
Du bestiller og betaler asbestsække her i vores webshop. Når du bestiller, skal du vælge, hvilken genbrugsplads, du vil hente de bestilte asbestsække på. Efter bestilling vil du modtage en kvittering på mail. 

Trin 2: 
Du henter asbestsækken på den valgte genbrugsplads. Kontakt en pladsmedarbejder og vis din kvittering for bestilling (enten printet eller digitalt). Vores medarbejder udleverer det bestilte antal asbestsække sammen med en vejledning i, hvordan du pakker dit asbestaffald korrekt, hvordan sækkene skal placeres m.m. 

Trin 3:
Du (eller din håndværker) pakker asbesten i asbestsækkene. Placér asbestsækkene som beskrevet i vejledningen. Herefter bestiller du afhentning af de fyldte asbestsække. Sækkene hentes hos dig senest 14 dage efter. Du kan bestille afhentning af dine asbestsække her.
 

Vejledning: Sådan placerer og pakker du asbestsækken

Det er vigtigt, at asbestsækken placeres rigtigt, så den kan hentes af en kranbil. Desuden skal asbest-affaldet pakkes korrekt i asbestsækken.
 

Dét skal du være særligt opmærksom på

Der hentes kun korrekt indpakket asbestholdigt affald, som er gjort klar til at blive hentet med kranbil. Du får en vejledning sammen med sækkene. I vejledningen kan du læse om, hvordan sækkene gøres klar til at blive hentet, hvor og hvordan de skal placeres, samt hvor meget de må veje.

Du kan maksimalt få hentet seks asbestsække om året pr. ejendom. Det svarer til cirka 300 m2 tag. En enkelt sæk må maksimalt veje 1 ton (tagplader vejer ca. 20 kg pr. m2). 

Har du mere end seks tons om året, henviser vi til AFLD’s behandlingsanlæg i Tarm. Her kan du aflevere større mængder asbest mod betaling. 

Ordningen gælder udelukkende for private.

 

Spørgsmål og svar om asbestordningen


Hvordan kommer jeg af med asbestaffald fra 1. januar?
Du kan ikke længere aflevere det på genbrugspladsen. I stedet henter vi asbestaffald hjemme hos dig. For at få hentet asbestaffald, skal du købe en asbestsæk, som du henter på en af vores genbrugspladser. Hjemme pakker du sækken og bestiller afhentning via vores hjemmeside. Sækken hentes inden for 15 arbejdsdage.


Hvordan bestiller jeg asbestsække?
Du kan købe sækkene her i vores webshop. Link følger snarest.


Hvordan bestiller jeg afhentning af mine pakkede sække?
Det gør du her på vores hjemmeside (link følger snarest). Du skal bruge dit ordrenummer, når du bestiller.


Hvad koster det?
Du kan bestille to typer asbestsække:

  1. En stor asbestsæk, som kan indeholde ca. 1 ton asbest. Det svarer til ca. 50 hele asbestplader. En stor asbestsæk vil koste kr. 785 inkl. moms. Prisen dækker asbestsækken, afhentning, behandling og afgifter.
     
  2. En lille asbestsæk, som maksimalt må indeholde 200 kg asbest. Det svarer til ca. 10 hele asbestplader. En lille asbestsæk koster 235 kr. Prisen dækker asbestsækken, afhentning, behandling og afgifter. Du kan bruge den lille asbestsæk til mindre mængder asbest fx ved udskiftning af enkelte tagplader.


Hvorfor skal asbesten væk fra genbrugspladserne?
Asbest er stærkt sundhedsskadeligt og kræver særlige forholdsregler ved håndtering, transport og bortskaffelse. Derfor er den nuværende måde, det bliver håndteret, læsset, transporteret og opbevaret på genbrugspladsen hverken godt for dig som kunde eller for genbrugspladsens personale.

Med den nye ordning skal asbesten ikke transporteres til genbrugspladsen, men bliver i stedet hentet hos hjemme hos dig i godkendte asbestsække. Det mindsker risikoen for dig, som selv håndterer og transporterer asbest til genbrugspladserne.


Hvordan får jeg udleveret asbestsækkene?
Når du har bestilt asbestsækkene på webshoppen, skal du hente sækkene på en af de fem genbrugspladser. Du skal vise dit ordrenummer (4 cifre), som du har fået på mail ved bestilling. Herefter får du udleveret asbestsække og vejledning. Pas godt på dit ordrenummer, for du skal også bruge det, når du har fyldt sækkene og skal bestille afhentning på vores hjemmeside.

Du vælger selv, om du vil printe kvitteringen med dit ordrenummer, eller om du vil vise det fra din mobiltelefon.


Hvorfor skal jeg selv betale for afhentningen?
Vi har fastsat prisen som en mellemting mellem fuld selvbetaling og indirekte finansiering via taksten.

Det har vi gjort ud fra et princip om, at den, der genererer affaldet, har en udgift. Men prisen for en sæk dækker dog kun delvist de omkostninger, vi har ved ordningen. Dvs. at fællesskabet stadig betaler en andel via taksterne. Skulle prisen for en sæk fastsættes, så den dækkede alle udgifter, ville ordningen blive markant dyrere.


Hvem har besluttet den nye ordning?
Det har byrådet i Varde Kommune

 

Hvornår er der tale om asbest?

Alle tagplader klassificeres, behandles og bortskaffes som asbestholdige, hvilket også er tilfældet med den eksisterende ordning. Det sker af sikkerhedsmæssige årsager. For asbest er stærkt sundhedsskadeligt, så pas på dig selv og dine håndværkere.

På siden her er der hjælp at hente til, hvor asbestholdige materialer kan gemme sig i dit hus.

Du kan med fordel læse Arbejdstilsynet vejledning om asbest. Du finder vejledningen her.

Pas på hinanden og god arbejdslyst. 

Ordningen træder i kraft 1. januar 2022 og gælder udelukkende for private.

 

Køb en asbestsæk

For at få hentet dit asbestaffald hjemme hos dig selv, skal du købe en asbestsæk. Sækken fås til 200 kg og til 1.000 kg. Når du har bestilt sækken i webshoppen, skal du hente den på en af vores fem genbrugspladser.

Klik her for at gå til webshoppen med asbestsække. 

Bestil afhentning af dine asbestsække

Når du har placeret og pakket dine asbestsække ud fra vejledningen, er du klar til at bestille afhentning af sækkene. 

Vær opmærksom op, at der kan gå op til 15 arbejdsdage, før sækkene bliver hentet. 

Bestil afhentning her. 

Erhverv

Fra 1. januar 2022 ændrer vi ordningen for asbest- og eternitaffald.

Vi vil fremover hente det hos vores privatkunder, og der vil ikke længere være en container på genbrugspladsen til asbest og eternit. 

Er du erhvervsdrivende, betyder det, at du fra årsskiftet ikke kan aflevere asbest- og eternitaffald på genbrugspladsen. I stedet kan du aflevere asbest som farligt affald til renovationsselskabet AFLD I/S. Læs mere her. (fra AFLD's sorteringsvejledning).

Arbejder du for private kunder, kan dine kunder købe asbestsække og derefter bestille afhentning.
Har du yderligere spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os.

 

Vent venligst...
loading