Selvbetjening

13-01-2016

Da varmen forsvandt i Esbjerg d. 3/1

Den første søndag i 2016 går Esbjergværket i stå og lægger Esbjerg kold i nogle timer. DIN Forsyning og Esbjergværket har kortlagt forløbet. Det interne beredskab fungerer, men der er identificeret tekniske svagheder, som nu udbedres.

Omkring kl. 8 falder fjernvarmeleverancen fra Esbjergværket ud.

- I første omgang forventer vi, at vi som sædvanligt kan trække på akkumuleringstanken ved Esbjergværket og dermed sikre varme til kunderne de første timer. Men det står hurtig klart, at pumpehuset ved Esbjergværket er ude af drift pga. en jordfejl på højspændingsforsyningen til pumpehuset. Det betyder, at vi ikke kan få leveret varme fra akkumuleringstanken, fortæller Claus Nielsen, driftschef hos DIN Forsyning.

Varme ’den forkerte vej’
Første trin i det normale beredskab ved udfald af Esbjergværket på en kold dag er, at DIN Forsyning starter sine centrale reservelastkedler op i prioriteret rækkefølge.

- Meget hurtigt viser det sig desværre, at vores største enhed Citycentralen ikke leverer de 100 MW til kunderne i Esbjerg by som forventet, siger Claus Nielsen og fortsætter:
- Ventilindstillingerne i pumpehuset på Esbjergværket gør, at det meste af den producerede varme fra Citycentralen løber til akkumuleringstanken i stedet for ud til kunderne.

Tavst telefonsystem
Pga. el-fejlen ved Esbjergværket kan ventilindstillingerne ikke ændres via fjernkontrol. Normalt vil en enkel opringning fra DIN Forsyning kunne løse den problematik. Men desværre er Esbjergværkets telefonsystem ude af drift - uden man her modtager fejlmeddelelser på systemet. Så kontakten mellem DIN Forsyning og Esbjergværket forsinkes.

- Da vi endelig får etableret kontakt og kort efter skabt et overblik over situationen, aftaler vi, at Esbjergværket manuelt skal ændre ventil-indstillingen, så varmen fra Citycentralen leveres til kunderne frem for akkumuleringstanken, fortæller Claus Nielsen.

Varme-levering inden for serviceniveau
En tekniker får løst el-fejlen kl 10.15 og kl 10.20 er hele Esbjergværket i fuld drift igen. Da store dele af boligmassen mangler varme og temperaturen i fjernvarmenettet er faldet, tager det et par timer inden de sidste kunder får leveret varme som ’normalt’.

- Varmeforsyningen er genetableret til alle kunder omkring kl. 13. Det holder sig inden for vores serviceniveau om, at ingen kunder må undvære varme i mere end otte timer ved udfald af den største enhed (Esbjergværket) på en kold dag, siger Claus Nielsen og konkluderer:

- Situationen er hele tiden under kontrol. Alle de implicerede medarbejdere agerer flot med at genetablere varmeforsyningen. Vagtberedskabet fungerer og hjælper hinanden på tværs. Og ledningsvagten tager sig af kommunikationen med kommandocentral, kunder og ikke mindst medier.
Men det ændrer ikke ved, at det altid er irriterende, når varmeleverancen svigter på en kold dag. Forhåbentlig klarede kunderne de varmeløse timer uden al for megen gene.

Tekniske svagheder udbedres
Midt i den trælse situation har DIN Forsyning og Esbjergværket høstet vigtige erfaringer, som forhåbentlig forhindrer lignende situationer.

- Generelt fungerede det interne beredskab rigtig godt, men der er identificeret nogle tekniske svagheder/fejl, som skal analyseres nærmere og selvfølgelig udbedres. Det drejer sig bl.a. om fejl på en brænder og en kedel, der ikke kunne fjern-startes.

Vi har også udvekslet mobil-numre, der kan bruges som ekstra ekstra backup for hoved- og nødnummeret til Dongs kontrolrum/vagthavende, siger Claus Nielsen, som håber, varmen fremadrettet finder den rigtige vej – ud til kunderne, som den heldigvis gør stort set altid.

Vent venligst...